تأثیر کرونا بر اقتصاد، فروش و کسب و کارها

کرونا و تاثیر بر اقتصاد

تأثیر کرونا بر اقتصاد، فروش و کسب و کارها

کرونا و تأثیر منفی آن بر فروش، تأثیرش بر کسب و کارها، تأثیر مثبت و منفی کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی و در نهایت کروناویروس و نقش آن در فروش و پخش مویرگی و همچنین تاثیر نرم افزار و اپلیکیشن پخش مویرگی بر توزیع و فروش مویرگی و اینترنتی کالا در ایام قرنطینه به واسطه گسترش بیماری کووید ۱۹در ایران از جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

کرونا ویروس و تأثیر منفی بر اقتصاد ایران

بدون شک ویروس کرونا چینی تأثیر منفی و مخربی بر اکثریت بنگاه های اقتصادی، کسب و کارها، تولیدی ها و مشاغل آزاد در ایران و تمام کشورهای درگیر این بیماری گذاشته و خواهد گذاشت.

کاهش تولید، کاهش تقاضا، کمبود نقدینگی به ویژه نزد اقشار متوسط و ضعیف جامعه، بیکاری و در نتیجه کاهش و یا به صفر رسیدن درآمدها، غیر قابل انکار هستند.

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانزخم ها و آثار منفی که چه بسا تا ماه ها و حتی سال ها پس از کنترل کرونا زمان ببرد تا بهبود یابند.

 

تأثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارها و مشاغل اینترنتی بسته به نوع خدماتی که ارائه میدهند، ممکن است وضعیت متفاوتی نسبت به یکدیگر باشند.

شاید در نگاه اول اینگونه برداشت شود که تمام کسب و کارهای اینترنتی کمترین ضرر را از قرنطینه کرونایی میبینند اما نتیجه نهایی را باید با توجه به نوع فعالیتشان بررسی کرد.

استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی که خروجی کارشان کمترین ارتباطی را با دنیای حقیقی و ارتباطات فیزیکی دارد را شاید بتوان گفت از این شرایط به سلامت عبور میکنند؛ برای مثال میتوان یک استودیو و شرکت طراحی و ساخت بازی های کامپیوتری و موبایلی را در نظر گرفت.

شرکت های طراحی بازی با توجه به خانه نشینی اکثر کاربران و گیمرها و اقبال به سمت گیم و بازی جهت پر کردن اوقات فراغت، نه تنها ضرر آنچنانی نخواهند داشت بلکه میتوانند فروش و درآمد بیشتری در ایام قرنطینه کرونایی داشته باشند.

حال این نکته را هم در نظر بگیرید که به دلیل ماهیت کاری اغلب کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپ ها، این نوع فعالیت ها مشکل زیادی با دورکاری و عدم حضور فیزیکی ندارند و سریعتر با این مشکل کنار می آیند هرچند در این میان استثناء هایی هم وجود دارد.

دورکاری در ایام کرونا

از طرفی استارتاپ هایی مانند شرکت های حمل و نقل آنلاین مانند تپسی و اسنپ نیز در ایام کرونا میتوانند شرایط دوگانه ای را تجربه کنند.

در ایام قرنطینه، اغلب حمل و نقل عمومی نیز با محدودیت های شدیدی روبرو خواهد شد و این فرصتی برای تاکسی های آنلاین خواهد بود.

با این وجود دو نکته ممکن است تأثیر منفی بر تاکسی های آنلاین در زمان گسترش ویروس کرونا بگذارد؛ نخست اعمال محدودیت های سخت گیرانه تر در ایام قرنطینه و ممنوعیت تردد تاکسی های آنلاین در شهر و دوم اینکه به واسطه اعمال قوانین قرنطینه، رفت و آمدها و نیاز به وسایل نقلبه نیز کاهش می یابد.

استارتاپ ها و کسب کارهای آنلاینی که در نهایت یک محصول و یا خدمات فیزیکی را ارائه میدهند نیز ممکن است وضعیت دوگانه ای داشته باشند.

خدمات و محصولاتی که نیاز ضروری جامعه نباشد، به احتمال زیاد با کاهش فروش و مشتری و در نتیجه زیان و ضرر در ایام کرونا مواجه خواهند شد.

کرونا و فرصتی برای رشد فروش اینترنتی

خرید اینترنتی در کرونااما فروشگاه اینترنتی مانند دیجی کالا را در نظر بگیرید که این روزها حتی با کمبود نیرو نیز مواجه شده و گاه فاصله خرید تا دریافت کالا به بیش از یک هفته هم میرسد.

بنابراین در کل شاید بتوان نتیجه گرفت که کسب و کارهای اینترنتی و البته که در رأس آن ها فروشگاه های اینترنتی حال و روز بسیار بهتری نسبت به سایر مشاغل دارند و تعدادی از آن ها چه بسا کسب و کارشان رونق هم پیدا کرده باشد.

تأثیر کرونا بر فروش و پخش مویرگی

به طور کلی و همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد، فروش کالا و محصولات و ارائه خدمات در ایام قرنطینه کرونایی به شدت افت کرده و در برخی موارد به صفر رسیده است. با این وجود شرایط برای برخی کسب و کارها میتواند به بدی دیگران نباشد.

کسب و کارهای کوچک حتی یک فروشگاه مواد غذایی و سوپرمارکت میتواند از این شرایط بهترین بهره را ببرد.

به طور کلی فروش فروشگاه های مواد غذایی در ایام کرونا با کاهش روبرو است هرچند در برخی مناطق به علت هجوم مردم و ترس از قحطی، فروش به دشت افزایش می یابد.

با این وجو خرده فروشی های کوچک با راه اندازی فروش تلفنی، ایجاد یک سایت اینترنتی فروش مواد غذایی یا حتی استفاده از تلگرام به ویژه ربات های تلگرامی و ارائه خدمات در یک محله و نه حتی فراتر از آن، میتوان فروش سوپرمارکت را به چندین برابر قبل از شیوع کرونا رساند.

و اما شرکت های پخش و توزیع کالا نیز از کروناویروس در امان نماندند و تأثیر منفی این ویروس چینی گریبان گیر آن ها نیز شده است.

تاثیر کرونا بر فروش و بازار

طبیعی است زمانی که بازارها تعطیل باشند، شرکت های بخش و توزیع کالا نیز مشتری برای سفارش گیری و توزیع و پخش مویرگی کالا ندارند.

با این وجود شاید شرکت های پخش و توزیع مواد غذایی و دارو نسبت به سایر عرصه ها از شرایط بهتری برخوردار باشند.

شرکت ها اعم از شرکت های پخش و توزیع مویرگی کالا و یا تولیدی ها و فروشگاه هایی هم که از بهترین نرم افزار پخش مویرگی رایگان یعنی نرم افزار دسیما استفاده کرده اند، میتوانند با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود در این نرم افزار که توسط ویزیتورها به وسیله اپلیکیشن بازاریابی گردآوری شده است نیز میتوانند برای بهبود فعالیت های اینترنتی و فضای مجازی و یا فروش تلفنی کالا و ارائه خدمات استفاده کنند.

نظرات

  • کارا اردیبهشت 12, 1399 در 12:46 ب.ظ پاسخ

    کرونا خسارت زیادی به کسب و کار ما زد و خانه نشینمون کرد ؛ با این وجود دوستان و همکارایی که از فرایندهای فروش اینترنتی سر در می آوردن این خسارت ها رو به حداقل رسوندن و حتی میتونم بگم بعضی هاشون بیشتر از قبل هم سود کردن

    • نسیم خرداد 2, 1399 در 1:45 ق.ظ پاسخ

      ما که خدا رو شکر تأثیر منفی زیادی ندیدیم؛ کارمون کلا اینترنتی هست …
      البته مشتری هامون یکم به مشکل خوردن و پول ندارن ..

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.