سرپرست توزیع کیست؟

سرپرست توزیع

سرپرست توزیع کیست؟

سرپرست توزیع کیست؟ تعریف شغل و شرح وظایف سرپرست توزیع، نکات آموزشی این شغل و نحوه تعامل مسئول و مدیر توزیع با موزعین از جمله نکاتی است که در این مقاله آموزشی به آن خواهیم پرداخت.

در ادامه ی معرفی مشاغل و اصطلاحات عرصه پخش مویرگی، به بیان یکی دیگر از مشاغل عرصه توزیع و پخش یعنی سرپرست توزیع میپردازیم.

نتیجه و حاصل تمام فعالیت یک کارخانه و شرکت، از بخش تولید گرفته تا بخش فروش، ویزیتوری و غیره در نهایت به بخش توزیع و پخش و عملکرد این واحد ختم میشود.

هرگونه تأخیر و یا اخلال در روند توزیع و پخش، میتواند وجهه شرکت را مخدوش کند و زحمات سایر بخش ها حتی بهترین و حرفه ای ترین ویزیتورها را بر باد دهد.

سرپرست توزیع کیست و چه وظایفی دارد؟

سرپرست توزیع وظیفه و مسئولیت هدایت و راهبری تیم های توزیع را به عهده دارد؛‌ به عبارت دیگر موزع و توزیع کننده های شرکت زیر نظر این شخص باید به انجام وظایف بپردازند.

وی باید همواره با واحد فروش به ویژه سرپرست فروش که در گذشته به شرح وظایفش پرداختیم و همچنین با انبار و انباردار در ارتباط باشد.

تنظیم و البته تصحیح سفارشات دریافتی و نظارت بر آماده سازی آن ها جهت توزیع و همچنین نحوه و زمان بندی توزیع کالا نیز جزو وظایف سرپرست توزیع موفق محسوب میشود.

مسئول و مدیر بخش توزیع همچنین باید نسبت به مدیریت موجودی کالاها و اعلام کسری های احتمالی کالاها اقدام کند.

تدوین مسیرهای بهینه جهت توزیع و حرکت موزع و مأمور توزیع، سپردن بخش ها و مناطق توزیع به توزیع کننده ها، جا به جایی بین نیروهای پخش شامل راننده، موزع و تحصیل دار و مشاهده خط سیر و حرکت موزعین نیز از جمله دیگر وظایف سرپرست توزیع حرفه ای است.

سرپرست موزعین ، وظایف

سرپرست توزیع باید نیروهای توزیع کننده و مسیرهای پخش و زمان بندی را به نحوی پیش ببرد که شرکت با کمترین نیروی پخش، بیشترین بازده را داشته باشد.

وی همچنین باید پیش بینی لازم نسبت به تعداد نیروهای لازم شرکت توزیع و پخش مویرگی کالا را داشته باشد و نسبت به اعلام درخواست جهت استخدام نیروهای توزیع جدید، در صورت نیاز، اقدام کند.

نظارت و همچنین کنترل براجرای دقیق مقررات و دستور العمل های شرکت و همچنین صدور دستورات و مجوزهای فوری و خاص جهت کاهش مرجوعی ها نیز در حوزه اختیارات سرپرست توزیع است.

یک سرپرست توزیع موفق و حرفه ای باید توانایی رهبری و مدیریت تیم توزیع به ویژه در زمان های حساس که حجم سفارشات زیاد است را داشته باشد.

از این رو داشتن تفکر تحلیلی، ارائه راهکارای کابردی و اجرایی، توانایی حل مشکلات و توانایی فعالیت در شرایط با فشار کاری بالا از مهمترین ویژگی های مورد نیاز برای این قشر است.

وی همچنین باید به آموزش نکات حرفه ای و اخلاقی و افزایش سطح کیفی موزعین و توزیع کننده ها بپردازد.

در نهایت ارائه گزارشات از فرایند توزیع و پخش کالا، مرجوعی ها، تسویه حساب ها و غیره به مدیریت شرکت نیز از دیگر وظایف یک سرپرست توزیع موفق است.

در مجموع میتوان خلاصه وظایف و ویژگی های سرپرست توزیع را در سازمان دهی و برنامه ریزی کارها، تصمیم گیری به ویژه تصمیم گیری لحظه ای، قدرت حل مسائل و مشکلات، هماهنگ سای افرد، ارتباطات درون سازمانی، ارتباطات بین فردی، تیم سازی، دریافت و جمع آوری اطلاعات، رهبری و هدایت نیروها و مدیریت کارکنان زیردست خلاصه کرد.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.