موزع یا توزیع کننده و وظایفش

موزع کیست

موزع یا توزیع کننده و وظایفش

موزع کیست؟ شرح وظایف موزع یا وظایف توزیع کننده چیست؟ حقوق موزع یا همان حقوق مأمور پخش چقدر است؟ شرایط استخدام موزع حرفه ای چیست؟ چه نکاتی را باید در زمان استخدام توزیع کننده رعایت کنیم؟

در ادامۀ معرفی اصطلاحات و مشاغل حوزه فروش و پخش به سراغ موزع آمده ایم تا شما را با وظایف او و راه هایی برای ارتقاء کیفیت کاری این شغل آشنا کنیم.

توزیع کننده یا موزع کیست؟

موزع در لغت به معنای توزیع کننده، پخش کننده و تقسیم کننده است و در عرصه توزیع و پخش، موزع به کسی گفته می شود که کالا و محصولات سفارش داده شده را از انبار دریافت و آن را به دست مشتری می رساند.

او که مأمور پخش هم نامیده می شود، موظف است تا نسبت به دریافت مطالبات مادی و تسویه حساب با مشتری اقدام کرده و چک ها و مبالغ دریافتی را به حسابداری تحویل دهد و به عبارتی با شرکت نیز تسویه حساب کند.

موزع در پخش مویرگی گرم / موزع همان ویزیتور است؟

در ابتدا ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد؛ نخست اینکه موزع یا همان مأمور پخش در پخش مویرگی گرم به احتمال زیاد نقش ویزیتور را نیز ایفا می کند؛ به عبارتی در پخش و فروش گرم، ویزیتور و توزیع کننده اغلب یک نفر هست. 

بنابراین موزع در فروش گرم علاوه بر مهارت هایی که در این مقاله در رابطه با ویژگی های موزع حرفه ای عنوان می کنیم، باید مهارت های یک ویزیور کاربلد و حرفه ای را نیز دارا باشد چرا که وی ابتدا باید بتواند مشتری را نسبت به خرید قانع کند.

از این رو توصیه می کنیم این افراد مقاله ویژگی های ویزیتور حرفه ای را نیز مطالعه کنند تا بتوانند هر دو نقش خود در پخش گرم را به درستی ایفا کنند.

مأمور پخش کیست

تفاوت موزع با راننده پخش

نکته دومی که باید ذکر شود این است که اغلب مأمور و راننده پخش نیز می توانند یک نفر باشند و بنابراین در پخش گرم یک نفر می تواند سه نقش ویزیتور، موزع و راننده را همزمان ایفا کند.

الیته اینکه این امر از نظر حرفه ای صحیح هست یا خیر بحث جدایی است اما برخی از شرکت های پخش مویرگی از این روش استفاده می کنند در حالیکه برخی از شرکت ها برای هر یک از این مشاغل نیرویی جداگانه استخدام می کنند.

ما نیز در آینده به بیان نکاتی در رابطه با ویژگی های راننده پخش مویرگی خواهیم پرداخت؛ لذا ضروری است توزیع کننده هایی که نقش راننده پخش شرکت را هم خودشان به عهده گرفته اند، به این مقاله نیز سری بزنند.

جایگاه شغلی موزع یا توزیع کننده

متأسفانه بسیاری از شرکت های توزیع و پخش، اهمیت زیادی برای جایگاه مأمور پخش و لزوم آموزش و ارتقاء سطح کیفی فعالیت وی قائل نیستند و بیشتر هزینه و انرژی را بر روی ویزیتورها متمرکز می کنند.

این در حالی است که توزیع کننده یکی از تأثیر گذارترین نقش ها در حفظ مشتریان را دارد و چه بسا کوتاهی وی منجر به از دست رفتن مشتریان و یا کاهش سفارشات شود.

مشتری پس از نخستین دیدار با ویزیتور، اغلب با موزع سر و کار دارد و طبیعی است که برخورد مأمور توزیع و پخش کالا اعم از مسائل اخلاقی و رفتاری، نظافت فردی، حرکات بدن، طرز لباس پوشیدن و غیره تأثیر مستقیمی بر روی تصمیم مشتری برای ادامه همکاری با شرکت پخش را دارد.

ضمن اینکه موزع می تواند ضعف های ویزیتور را پوشش دهد و همچنین خودش به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ویزیت مشتری و ارائه راهکارهایی جهت افزایش فروش محصولات شرکت مطبوع نیز بپردازد.

بنابراین می توان تأکید کرد که توزیع کننده یک نقش اساسی و تأثیرگذار در آینده شرکت های پخش مویرگی دارد و باید توجه بیشتری به آموزش موزع داشت و در استخدام وی، نهایت دقت را به کار گرفت.

روش های پخش کالا

ویژگی های موزع

مأمور پخش باید از سلامت روان و سلامت جسمانی برخوردار و با سامانه های پخش مویرگی و اپلیکیشن ویزیتوری آشنایی داشته باشد.

توزیع کننده باید بهداشت فردی را رعایت کند و دارای روابط عمومی بالا، خوش برخورد، دارای ظاهر و لباسی آراسته و مرتب، فن بیان قوی و البته منظم و وقت شناس باشد.

مسئولیت پذیری و تعهد کاری، صداقت، شناخت و آشنایی کامل به محصولاتی که توزیع می کند نیز از دیگر ویژگی های موزع است.

وظایف موزع چیست؟

پیشتر به بخشی از وظایف توزیع کننده اشاره داشتیم و در ادامه نیز به بیان تکمیلی وظایف مأمور پخش میپردازیم.

همانطور که ذکر شد، موزع باید کالا را از شرکت تحویل بگیرد و آن را سالم به دست مشتری برساند و اسناد و فاکتورهای مربوطه را تکمیل و هزینه ها را تسویه کند.

مأمور پخش باید به بازاریابی پنهان کالاها و محصولات و ترغیب مستقیم و غیر مستقیم مشتری جهت خرید محصولات بیشتر و جدیدتر و همچنین ایجاد یک تصویر و ذهنیت مثبت از برند و کالاهای شرکت مورد نظر بپردازد.

مرجوعی محصولات و کالاهای معیوب و یا محصولاتی که مشتری به هر دلیلی قصد بازگشت آن ها را دارد البته با هماهنگی شرکت و همچنین انتقال شکایت و گلایه های مشتری به شرکت نیز به عهده موزع است.

یک توزیع کننده حرفه ای همچنین به تحقیقات میدانی و تحلیل و بررسی مشاهدات عینی اش از محصولات، سلایق و اتفاقاتی که در مدت زمان حضورش نزد مشتری روی می دهد نیز می پردازد و آن ها را به سرپرست توزیع یا سرپرست فروش شرکت منتقل می کند.

در پایان توصیه می شود اعضای تیم فروش مناطق شامل ویزیتور، راننده و موزع پس از مدتی در بین مناطق جا به جا شند تا خطر تبانی بین این اعضاء کاهش یابد که این مهم جزو اختیارات و وظایف سرپرست توزیع است که در مقاله ای به شرح وظایفش پرداخته ایم.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.